Dag 10: Killarney en omgeving - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu Dag 10: Killarney en omgeving - Reisverslag uit Killarney, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu

Dag 10: Killarney en omgeving

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Diny en Dirk

29 Mei 2024 | Ierland, Killarney

Vannacht weer heerlijk geslapen en vanmorgen uitgebreid gedoucht, lekker m’n haren gewassen en geföhnd en ik was precies om iets voor 9u klaar. Om 9u hebben we ontbijt. Het was weer heel goed verzorgd. Vandaag doen we het wat rustig aan. We gaan dingen hier direct in de omgeving bekijken.

Er zijn hier in de omgeving veel ruïnes van kastelen. De eerste ligt vlakbij de b[e-38]b, we gingen naar Ross Castle. Het was gebouwd in de 15e eeuw. Het was een torenhuis. Dit hield in dat er rond een toren van 4 verdiepingen een muur gebouwd was. In de toren woonde landheer met z’n familie. Buiten de muur woonden de mensen die hun diensten aan de landheer gaven, zoals de bakker, de smid, de timmerman. Rondom hun huizen en werkplaatsen was weer een aarden wal opgeworpen om iedereen te beschermen als de vijand kwam. In de loop van de tijd wisselde het kasteel een paar keer van eigenaar, door oorlogen en rond 1800 kwamen er soldaten in te wonen. Met de wisseling van eigenaar werd het kasteel uitgebreid of werden er dingen afgebroken. Langzamerhand raakte het in verval en nu is er een ruïne over. Wel gedeeltelijk gerestaureerd, zodat er bezoekers in kunnen.

We waren net te laat voor de guided tour en moesten nog bijna 2u wachten op de volgende, we hebben zelf wat rondgekeken en zijn toen weggegaan. Op de plattegrond stond nog een kasteelruïne: Castlelough. Het was vlak bij de vorige. Hier was alleen nog een stukje buitenmuur van over en verder geen informatie.

Verderop was een landhuis The Muckross House wat nu nog bewoond is, met een heel groot park erom heen met kassenen mooie tuinen. We konden niet naar binnen, maar zijn door het park en de tuinen gelopen.

Zien we een man en een vrouw in het park lopen en de man loopt over het keurige gras naar de tuin voor een foto. Ik zeg tegen Dirk: dat kan niet anders dan een Nederlander zijn. Engelsen en Ieren blijven netjes op de paden lopen. Horen we even later: Jan heb je die mooie boom gezien? Zal ik daar ook even een foto van jou mee maken? Je haalt ze er zo uit.

Zijn we even later iets gaan drinken met een Bossche bol in de vorm van een bootje erbij, heel lekker.

Bij het landhuis hoorde vroeger ook een abdij.Daar is nu alleen nog de ruïne van over. Vroeger was het van de Franciscanen. Henry VIII onderdrukte ze in 1541, maar ze hielden toch stand. Later heeft Cromwell de Franciscaners weggejaagd in 1652 en is de abdij in verval geraakt.

Doordat het heel solide gebouwd was, is er nog aardig wat van over en kun je je een beeld vormen hoe het vroeger was.

We zijn erin geklommen en konden de kerkruimte en de plek waar de monniken hun gebeden deden zien. Dirk is in de klokkentoren geklommen , maar kon niet tot bovenaan toe komen.

Daarna zijn we naar de b[e-38]b terug gegaan en hebben even zitten uitblazen en wat dunnere kleren aangedaan. Het was inmiddels lekker weer met een zonnetje en we wilden vanmiddag de stad in. Winkeltjes kijken. Het kijken is gelukt, maar we hebben niets gekocht.

Wel wat gedronken in Murphy’s Bar. Heb ik Guinness op, is best lekker. Daarna hebben we nog wat rondgelopen, want we zochten eigenlijk een restaurantje om vanavond te eten.

Na een poos zijn we weer uitgekomen bij Murphy’s. Hier kun je ook lekker eten. Na nog een Guinness en Dirk een pint bier zijn we gaan eten. Een mega burger met patat en een aardig aan de maat Ceasarsalade. Hadden we toch nog plek voor een toetje, dachten we. Dirk warme peer en ik warme apple pie met ijs. Het is niet helemaal opgegaan.

Toen hebben we bij de Spar hier nog boodschappen gehaald en zijn we naar de b[e-38]b teruglopen.

Zijn we bij de voordeur hier begint het te spetteren, boven bij de kamer goot het intussen. Wij mazzel gehad in alleen onze sweatshirts!

Nu bij een bakkie dit verslag maken en zometeen de spullen bijelkaar zoeken. Morgen rijden we naar de volgende plek: Ballyvaughan.

• 29 Mei 2024 - 21:51

Jessica :

Leuk en mam ossche bollen

• 29 Mei 2024 - 21:53

Jessica :

Bossche bollen zijn alleen van Jan de Groot de rest zijn slappe aftreksels net iets te vaak van Canon gehad van Jan de Groot

• 29 Mei 2024 - 21:58

Tineke:

Jullie komen straks tonnetje rond thuis dien hihi , met al.dat lekkers, maar gelukkig wandelen jullie veel en zien veel mooie plekken

• 02 Juni 2024 - 21:15

Ria :

Thuis maar weer afkicken van al die verschillende alcoholdrankjes.