Dag 13: Rit naar Clifden - Reisverslag uit Clifden, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu Dag 13: Rit naar Clifden - Reisverslag uit Clifden, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu

Dag 13: Rit naar Clifden

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Diny en Dirk

01 Juni 2024 | Ierland, Clifden

Vandaag gaan we naar de volgende plaats: Clifden.

Na het badderen en ontbijt waren we al snel klaar met de spullen inpakken. De auto ingeladen en afscheid genomen van de gastheer.

Clifden is niet zo ver rijden van Ballyvaghan. Voor onderweg had Dirk verschillende bezienswaardigheden uitgezocht. Het eerste was een ruïne van een klooster in Corcomroe de Corcomroe Abbey. Dit was al aardig vergaan, alleen de buitenmuren stonden er nog. Wel was er een begraafplaats bij die nog steeds gebruikt wordt. Er liep een mevrouw rond en daaraan heb ik gevraagd hoe ze dat daar doen, dat er soms wel 10 mensen in hetzelfde graf begraven worden.

Ze vertelde dat de onderste kisten in de loop van veel jaren vergaan. De botten worden eerbiedig verzameld, want de overledenen worden met zeer veel respect behandeld. Ze worden dan bij degene in de kist gelegd die het laatste overleden is. Zo vinden ze soms in dat wat de de onderste kist is geweest overblijfselen van verschillende mensen. Het is een raar idee, maar je blijft zo als familie wel bij elkaar, ook na de dood.

Daarna zijn we naar een chocoladefabriek gegaan. Had ik hoge verwachtingen van, maar het viel tegen. Je kreeg niets te zien van het fabricage proces, je kon alleen maar chocola kopen in een winkeltje. 1 saltedcaramel bonbon kostte €3, dat was een beetje een dure business, want ik heb aan 1 niet genoeg. Dat hebben we niet gedaan.

Onderweg kwamen we nog wat ruïnes tegen, sommige konden we bij andere niet.

Toen kwamen we door het stadje Galway. Hier stond een hele mooie kathedraal. Wij naar binnen en het was prachtig, met gebrandschilderde ramen.

Er ging stond voor later in de middag een bruiloft gepland. Allemaal bloemen hingen aan de banken en bloemenslingers voor bij het altaar en de plek waar de bruid en bruidegom zaten,heel mooi.

Daarna zijn we er weer uit gegaan en zijn bij aan benzinepomp gestopt voor een ijsje.

Later weer doorgereden naar het Aughnanure Castle. Dit is een torenhuis kasteel, maar dan helemaal gerestaureerd. We konden nu echt alle 4 verdiepingen van het torenhuis in en met alle zijvertrekken.

De wachttoren was gerestaureerd en de tuin eromheen was goed bij gehouden. Nu konden we in het echtzien hoe het er uitgezien heeft. Heel mooi gerestaureerd.

Daarna zijn we langs de weg bij een uitkijkpunt gestopt. Het uitzicht was werkelijk schitterend. We rijden nu tussen de bergen door naar Clifden, waar we net buiten het stadje een b[e-38]b hebben.

Hier aangekomen is het een heel mooi oud huis met een schitterende tuin. Een kamer met een zitje en een heel hoog bed. Als ik op de rand zit, komen m’n voeten amper op de vloer.

Gauw alle spulletjes uitgeladen en op weer op weg naar Clifden gegaan om ergens iets te gaan drinken en een restaurantje voor vanavond op te zoeken. We konden midden in het centrum parkeren, recht voor een pub. Het was beredruk in het stadje. Stralend zonnetje en alle terrasjes waren aardig vol. We zijn door het stadje gelopen en toen weer terug naar de pub waar de auto stond. We hebben op een bankje langs de straat wat gedronken en zijn op zoek gegaan naar een restaurant. Dat viel niet mee, veel waren al vol, of we konden pas na half 9 terecht, dat vonden we te laat. Ik weer wat drinken in de pub gehaald en gevraagd of ze een tafel voor ons hadden. We konden gewoon naar binnenkomen en als er een tafel was, konden we daar gaan zitten. Wij mazzel dat er een tafeltje vrij was.

Allebei hebben we hetzelfde uit gekozen, vissoep en curry met kip en rijst.

Toen het op was konden we ook wel merken dat we iets gehad hadden. We hadden echt trek, hadden de lunch overgeslagen. Lekker naar huis gereden en hier een bakje koffie gezet en in het ondergaande zonnetje opgedronken.

Nu is de zon weg en dat merk je gelijk, een stukje kouder. De afgelopen 2 dagen waren heel zonnig, we treffen het echt met het weer tot nu toe.

Zo nu de foto ‘s even bekijken en dan lekker nog even lezen.

• 02 Juni 2024 - 21:22

Ria :

Mooi dat het weer ook meewerkt.