Dag 12: The cliffs of Moher - Reisverslag uit Ballyvaghan, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu Dag 12: The cliffs of Moher - Reisverslag uit Ballyvaghan, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu

Dag 12: The cliffs of Moher

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Diny en Dirk

31 Mei 2024 | Ierland, Ballyvaghan

Vannacht als een blok geslapen, heerlijk! Lekker gedoucht en ontbeten. Hier hebben ze het ontbijt in buffetvorm, zodat je zelf alles kunt kiezen. Vandaag broodjes en een croissantje gegeten met gewoon vlees- en kaasbeleg.

Vandaag willen we naar The cliffsof Moher. Dit zijn de hoogste klifkusten van Europa, aan de westkust van Ierland. De hoogste is 214m hoog en ze bestaan uit kalk- en zandsteen.

We zijn er rustig naartoe gereden, onderweg genietend van de ruige natuur die je hier hebt. Veel steen en stenen afzettingen tussen de weilanden.

Toen we bij the cliffs van Moher aankwamen, konden we nog net de auto kwijt. Het was 11u en nu al druk. Het was ook erg lekker weer. De bussen met mensen bleven komen.

Wij langzaam naar boven gelopen via verschillende trappen. Af en toe kon je alvast een kijkje nemen langs de zijkant, hoe het eruit zag. We hebben even gekeken en zijn toen naar boven geklommen. Daar had je een gigantisch uitzicht over de zee (Atlantische Oceaan)en op de andere kliffen. Verderop in zee ligt nog een eilandje, Aran.

De zon begon flink te schijnen en het werd lekker warm. We hebben nog wat rondgekeken boven en zijn toen weer terug naar beneden gegaan. Wat gedronken, met een soort gebakje en toen bij de winkeltjes gekeken, maar daar was niet iets waarvan ik zeg: goh wat leuk.

Zijn we weer in de auto gestapt, want we moesten om half 2 bij de boot zijn voor een rondvaart langs de Cliffs. Ook hier was parkeren een kwestie van goed zoeken, maar het is gelukt, niet ver van de boot. We waren lekker vroeg, er waren 5 mensen voor ons. Toen we eindelijk op de boot konden, gauw doorgelopen naar de achterste rij, voor een heel mooi plekje. Toen de boot eindelijk weg kon, was het gevuld met mensen als sardientjes in een blikje. Er kon ook werkelijk niemand meer bij.

Wij hadden een schitterend uitzicht op de Cliffs, Dirk heeft veel foto’s gemaakt. In een van de kliffen is een grot en daar is Harry Potter en de Halfbloed prins opgenomen.

We voeren met de boot langs alle kliffen en toen weer terug. Er broeden ook veel vogels daar o.a. de papagaaiduiker.

Toen we terugkwamen hebben we eerst iets gedronken. Het was 19’ C en heerlijk weer. Lekker bij een pub in het zonnetje gezeten.

Terugreis hebben we nog wat boodschappen gehaald, vooral water, want dat is hier niet te drinken uit de kraan. Zo gauw je de kraan opendraait, heb je het idee dat je in het Batensteinbad zit.

Dirk had een plekje besproken voor vanavond in hetzelfde visrestaurant als gisteren.

Daar waren we lekker op tijd, maar goed dat we gereserveerd hadden, het was erg druk. Ook buiten zat het helemaal vol.

We hebben geen voorafje genomen, maar hebben samen de warme seafood platter genomen. O,zo lekker, met krab en kreeft en mosselen en kokkels en tijgergarnalen en wat sla. We hebben het meeste met de handen gegeten en hebben een hele stapel servetjes gebruikt om een beetje schoon te blijven. Daarna hadden we alleen nog plek voor een toetje.

Lekker naar huis gereden en nu heelijk onderuit op de bank.

• 31 Mei 2024 - 22:29

Conny :

Ik denk dat jullie sowieso geweldige foto's hebben!!

En voor zo'n visschotel mogen ze altijd bellen!!

• 01 Juni 2024 - 22:38

Sanne:

Wat ziet het er daar prachtig uit zeg, echt ongelofelijk mooi! Wat zal dat ongelofelijk genieten zijn [e-1f60a]

• 02 Juni 2024 - 21:20

Ria :

Alleen maar mooie natuur daar, en genoeg lekker eten.