Dag 7 Kinsale en omgeving - Reisverslag uit Kinsale, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu Dag 7 Kinsale en omgeving - Reisverslag uit Kinsale, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu

Dag 7 Kinsale en omgeving

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Diny en Dirk

26 Mei 2024 | Ierland, Kinsale

Vannacht heerlijk geslapen. Het badderen was eerst een beetje een probleem. De douche doe je hier niet aan zoals bijons, met de kraan. Hier moet je of eerst een warmwaterknop omzetten en dan in de douche heb je een kastje hangen en moet je op een powerknop duwen en dan krijg je water. Er zit ook een knop op om de warmte van het water te regelen.

Vandaag hing er weer net zo’n kastje in de douche. Wij op de powerschakelaar geduwd, gebeurd er niets. Nog eens geprobeerd, alle knopjes ingedrukt, gebeurd nog steeds niets. Bleek er aan het plafond een trekschakelaar te zitten, zoals je bij ons bij de wasmachine hebt. Boven aan het plafond, zonder touwtje. Gelukkig kon Dirk erbij en daarna konden we gewoon douchen.

Daarna lekker ontbeten, weer meteen full irish breakfast met een lekkere bak koffie en jus d’orange.

Toen we alles lekker opgegeten hadden, hebben we boven de spullen even opgeruimd en hebben we de auto opgezocht. Deze was nu droog en nog een keer foto’s van het raam gemaakt. Zagen we dat er op de deur ook allemaal krassen zaten. Een beetje boel shit zo!

Vandaag gaan we een paar dingen bekijken die niet erg dicht bij elkaar liggen, het wordt een flink stuk rijden. Eerst gaan we naar Gally head, hier is een hele mooie vuurtoren. De toren ligt op een landpunt met aan alle kanten de zee die op de rotsen slaat. Heel erg mooi. Willen we naar de vuurtoren, mogen we er niet bijkomen. Beetje jammer.

Wij verder langs de kust gereden over soms hele smalle weggetjes, waar 2 auto’s elkaar amper kunnen passeren. Je mag daar gewoon 80km rijden. En dan rijden er ook fietsen, die moet je volgens de bordjes 1,5 m de ruimte geven, lukt vaak niet, omdat de weg amper 1,5 m is.

Maar het gaat steeds goed en auto’s wachten op elkaar bij inhammetjes aan de zijkant van de weg.

Op de iets grotere wegen mag je 100 km rijden en hier rijden ook gewoon fietsen en tractoren.

We zijn door veel dorpjes en stadjes gereden en wat opvalt zijn de veelkleurige huizen. Echt alle kleuren: roze, paars, geel ,l blauw, mintgroen en dan met felle deuren en kozijnen in een heel andere kleur. Ook zie je hier geen hoogbouw, zelfs in Dublin heel weinig, meestal of rijtjeshuizen of vrijstaand.

Na Gally Head zijn we langs de kust doorgereden naar Toe Head vuurtoren Dit is een uitstekende landpunt in de vorm van een teen in de zee. Er stond een overblijfsel van wat eens een vuurtoren was geweest. Verder liep er een hondje rond die gelijk op ons afkwamen wilde kroelen en spelen. Toen we de achterklep van de auto open deden, zou ze zo naar binnenspringen, dat was niet de bedoeling.

Met de mensen die naar ons kwamen aanrijden, was ze ook gelijk goede vriendjes en konden wij rustig wegrijden. Het was ook daar heel erg mooi.

Toen kwamen we een bord tegen over een Menhir gelijk bij een parkeerplaats. Wij kijken, waren het grote platte stenen opgestapeld of het een graf was. Er stond verder geen uitleg bij. Het lag aan een soort baai en van de rotsen daar had je een gigantisch mooi gezicht op de zee die in de rotsspleet spoelt. Erg mooi en ook de rotsen die gevormd zijn door het water en de wind, net plakjes gesneden varkenshaas tegen elkaar aan.

Hier kwamen we voor het eerst Nederlanders tegen, even mee staan praten. Zij waren al vaker in Ierland geweest en vonden het er nog steeds super.

Daarna zijn we doorgereden naar Mizen Head. Dit is het meest zuidwestelijke punt van Ierland.

Het was een poosje rijden, maar dat was het ook dubbel en dwars waard, ontzettend mooi daar!

Er loopt een heel lang pad, deels trappen, deels brug, deels smal stijgend/ dalend pad naar het verst gelegen puntje van Ierland. Het steekt hoog boven de zee( Atlantische Oceaan) uit en het water dondert daar tegen de rotsen. De zee is van blauw naar turquoise naar groen van kleur en dan die witte koppen op de golven als ze tegen de rotsen aankomen. Werkelijk SCHITTEREND!

Dit moet je gewoon gezien hebben!

Het was een half uur lopen ernaar toe en dus ook een half uur terug, maar helemaal waard!!

Terug hebben we daar iets gedronken en een lekkere muffin erbij, want het liep tegen 4u en we hadden na het ontbijt niets meer gehad, het ging er dus lekker in.

Daarna teruggereden naar Kinsale en daar waren we rond half 7.

Gauw even opgefrist en toen naar beneden voor het diner. Ik had als voorgerecht chicken wings buffalo, errug lekker en heet, de tranen stonden me in de ogen.

Daarna had ik fish and chips. Dirk had gepaneerde prawnballetjes en Heek Wellington, net zoals beef Wellington, maar dan met vis.

Toen konden we beide bijna klappen, gauw naar boven en daar een bakkie koffie gezet.

Zometeen de spullen voor morgen alvast bij elkaar zoeken, want dan trekken we verder naar de volgende plek, Killarney

• 26 Mei 2024 - 23:59

Conny :

Wat eeen prachtig mooie foto's!!!geniet er maar lekker van

• 26 Mei 2024 - 23:59

Tineke: