Dag 5 Rathdrum En mgeving - Reisverslag uit Rathdrum, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu Dag 5 Rathdrum En mgeving - Reisverslag uit Rathdrum, Ierland van Diny en Dirk van der Poel - WaarBenJij.nu

Dag 5 Rathdrum En mgeving

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Diny en Dirk

24 Mei 2024 | Ierland, Rathdrum

Na een heerlijke nacht slapen, vanmorgen lekker uitgebreid gebadderd en daarna ontbijt gedaan beneden. Ik had het originele Ierse ontbijt besteld. Het zag er heerlijk uit, al zullen de meningen hierover verschillen…..Het was bacon en gebakken ei met 2 worstjes en geroosterde tomaat en zgn black and white pudding. Dirk had hetzelfde, maar dan zonder de black and white pudding. Blackpudding is een soort worst dat lijkt op bloedworst met varkensvlees, brood en havermout. Dit door elkaar gedaan en tot worst gemaakt. Dan nog varkensbloed toegevoegd. White pudding is hetzelfde, maar dan zonder het bloed. Het smaakt best goed en is heel machtig.

Daarna hebben we boven de spullen een beetje opgeruimd en zijn op weg gegaan naar Glendalough naar een super oud klooster. Dit was een tip van Daphne, onze gastvrouw. Ze had ons een foldertje gegeven met allemaal leuke bezienswaardigheden hier in de buurt.

We zijn eerst naar het klooster gereden. Dat was blijkbaar erg in trek want er stonden bussen vol met mensen. We zijn met zo’n groep meegelopen, maar dat waren allemaal vreselijke bejaarden. Zijn we zelf bij de restanten van het klooster langsgelopen en alles bekeken. Het stikte er van de hele kleine vliegjes, die overal in je haren, je neus en je oren en ogen kropen en vreselijk kriebelden.

We zijn gauw weer weggegaan. Nu op zoek naar de laatst overgebleven huis-weverij in Avoca.

Komen we daaraan, staat dat vlak bij een kerk. Wij daar de auto neergezet, was dat niet de bedoeling. Die kon gewoon bij de weverij staan.

Wij naar binnen. Was een meneer juist iets aan het uitleggen over de geschiedenis van het wevershuis en daarna ging hij met een paar mensen on tour. Wij denken, hup sluiten ons aan. Dat was niet de bedoeling. We moesten eerst bij iemand anders een ticket kopen en die kwam pas weer na de lunchpauze.

Hebben wij eerst daar koffie en chocomelk genomen met een gigantische scone met marmelade en whipped cream.

Daarna hadden we geen zin om te wachten tot de lunchpauze voorbij was. Er was een winkeltje bij waar ze geweefde sjaals en andere kledingstukken verkochten. Eén simpel sjaaltje kostte €99, dat vond ik wat te veel van het goede.

Daarna zijn we naar Arklow gegaan, naar een marine museum. Het ging over de scheepvaart vanaf de tijd van de Vikingen en Noormannen tot eind jaren 60.

Er was wel veel info over boten en voorbeelden van knopen.

Verder was het nogal amateuristisch.

Daarna zijn we naar Avondale hier vlakbij gegaan en daar hebben we ‘het pad boven de bomen’ gelopen met aan het einde een boomtoren. We kregen korting op de entreeprijs, omdat we 65 waren [e-1f60b]Zo heb je daar dan ook nog eens voordeel van. Dit was even flink door stiefelen en klimmen. 1000 stappen naar boven en dan weer 1000 naar beneden. Boven had je een gigantisch uitzicht. Het weer werkte mee en we konden ver kijken.

Vanavond zijn we iets verderop gaan eten in een restaurant/pub.

Ik had roasted ham en kip met groente en 2 verschillende manieren aardappel.

Dirk had kabeljauwfilet met groene erwtenpuree, allebei erg lekker. Nu zitten we boven uit te buiken en straks ga ik de koffers zover inpakken dat we morgen na het eten naar onze volgende stek kunnen gaan.

• 24 Mei 2024 - 21:50

Tineke:

Whaha krijg je 65 korting maar moet vervolgens 1000 stappen heen en weer 1000 terug en dat voor 65 plussers hihi, maar zo te lezen hebbn jullie een top reis, op naar morgen

• 24 Mei 2024 - 22:28

Conny :

Volgens mij is het eten in Ierland welbijzonder..nu weer pudding dat worst blijkt te zijn[e-1f609]

Ben heel benieuwd naar jullie avonturen morgen!