Dag nr 7 - Reisverslag uit Barneville-Carteret, Frankrijk van Diny van der Poel - WaarBenJij.nu Dag nr 7 - Reisverslag uit Barneville-Carteret, Frankrijk van Diny van der Poel - WaarBenJij.nu

Dag nr 7

Door: Diny

Blijf op de hoogte en volg Diny

01 Juni 2023 | Frankrijk, Barneville-Carteret

De wind van gisteren heeft wel effect gehad, we hebben allebei als roosjes geslapen.

Vanmorgen na het douchen en ontbijten zijn we op tijd gaan rijden. Eerst zijn we naar Pointe du Hoc gegaan. Dit is het uiterste rotspuntje in zee van Frankrijk. Het was heel hoog en de zee was prachtig.

Hier zijn in 1944 soldaten geland en die waren getraind in het beklimmen van de rotsen. Ze hadden getraind in Engeland, omdat de kust daar ongeveer hetzelfde is als die van Frankrijk.

Er werden touwladders uit vliegtuigen gegooid en daarlangs klommen de soldaten bij de rotsen omhoog.

Daarna zijn we naar de Duitse begraafplaats gegaan. Want net als bij de Amerikanen en Engelsen zijn er ook vreselijk veel Duitsers omgekomen. Zij hebben een speciale begraafplaats, iedere soldaat heeft een klein vierkant steentje en af en toe staan er 5 kruizen.

Hierna zijn we doorgereden naar Saint-mere- d’Eglise. Hier zijn in 1944 parachutisten uit vliegtuigen gedropt om een brug te veroveren, zodat de soldaten van Omaha Beach en Juno Beach verder konden trekken om het binnenland van Frankrijk te heroveren. Eén soldaat is met z’n parachute aan de kerktoren blijven hangen. De parachute hangt er nog steeds met een pop eraan. De soldaat heeft het overleefd. Daar zijn we ook naar het Airborn museum geweest. Hier kon je zien hoe hoe de parachutisten vanuit Engeland naar Frankrijk werden gevlogen. Er was een vliegtuig tentoongesteld en je kon er doorheen lopen en dan zag je hoe die jongens vervoerd werden hierheen. Allemaal dicht op elkaar zittend.

Je liep dan opeens over een plateau en dan was er boven jou een film van allemaal parachutisten die naar beneden kwamen, met luide vliegtuig geluiden, heel apart.

Toen hadden we zo langzamerhand genoeg oorlogsverleden gezien en zijn we naar Nez de Jobourg gereden. Dit is een camperplaats op een uitstekende rotspunt in zee. Hier gaan we niet staan, omdat er geen voorzieningen zoals oa elektriciteit zijn, maar we wilden wel het prachtige uitzicht zien En het was gigantisch mooi!

Daarna zijn we naar de nieuwe camping gereden. Die is vrij klein en met veel ruimte. Vlakbij zit een Carrefour (heel erg grote winkel waar je echt alles kunt kopen)daar heeft Dirk boodschappen gehaald, terwijl ik de dingen in de camper geregeld heb en daarna lekker in het zonnetje ben gaan zitten. Dat hadden we vanmorgen niet gedacht, want het was in Vierville en ook de rest van de plaatsen waar we geweest zijn vandaag, erg bewolkt en winderig. Vlak voor de camping kwam de zon erdoor.

Ik heb gekookt (franse tijd eten: om 8u) en na de vaat zitten we nu aan de koffie.

We hebben veel gezien en gedaan vandaag. We blijven hier ook 2 nachten, doen we het morgen iets rustiger aan.

• 31 Mei 2023 - 22:47

Conny :

Wat zien jullie een hoop mooie dingen!nu ff uitrusten!